IsLAm AgAmA AnA

Monday, March 9, 2015

KETAKUTAN SI PELAKU DOSA

bismillahirrahmanirrahim..

allah berfirman : surah Ali-Imran ayat 185
"Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati........"

Alhamdulillah , hingga kini aku masih dihidupkan, masih diberi nyawa , masih diberi nafas oleh Allah, masih diberi izin keluar menghirup udara pagi, berjalan menuju ke daerah ilmu KITAB.

Seketika...
Ada aku berfikir ,bagaimana andai aku dimatikan ketika tidur..
Bagaimana andai aku dimatikan sewaktu menaiki bas rapid,
Bagaimana nanti andai aku dimatikan ketika melayan cerita-cerita di televisyen..
Dan sekarang aku membayangkan andai ketika saat ini, aku dimatikan ketika menulis blog ini..
Bagaimana andai aku dimatikan ketika lain-lain situasi yang mungkin kita takkan terbayangkan sama ada dalam keadaan kasih sayang Allah mahupun dalam keadaan kehinaan.

andai kematian kita itu diiringi rahmat kasih sayang Allah itu tidak mengapa, bahkan menjadi hamba yang sangat beruntung di sisi Allah.
Tetapi andai kematian kita diiringi dengan kehinaan daripada allah, itu sangat lah menjadi ketakutan sesiapa pun yang berada di muka bumi Allah.

Allahu...

Sangat penting untuk kita sentiasa mengingati mati, kerana tika kita ingat mati, kita akan ingat takutnya rasa menghadapi mati, tika kita ingat rasa takutnya menghadapi mati,kita akan ingat segala dosa yang kita lakukan kepada dunia, kemudian kita akan ingat seksaan-seksaan dalam kubur seperti yang kita pelajari selama ini, dan ketika itu... kita akan rasa takut dan terdiam, hilang senyuman di wajah, memikirkan betapa takut untuk melakukan dosa atau bahasa mudahnya "pelaku dosa"..

Ketika kita merasai semua ketakutan-ketakutan berkaitan mati itu, kita akan usaha untuk melakukan yang terbaik kepada semua tidak kira manusia, binatang hatta benda.

Kata ustazah Fatimah Syarha binti mohd Nordin dalam Simposium Baitul Muslim, " anggaplah semua yang ada disekeliling kita ini sebagai lembah pahala. anggap mereka sebagai ujian kesungguhan kita meraih pahala.ketika kawan menyakitkan hati kita, anggap mereka sedang memberi kita pahala, sabar dan bersyukur. ketika suami melakukan perkara yang meyedihkan hati kita, anggap mereka sedang mendatangkan pahala untuk kita. ketika anak berbuat dosa kepada ibu, anggap mereka sedang membawa pahala kepada kita, ambil dan nasihati mereka dengan hikmah. andai pelajar menyakitkan hati guru, anggap mereka sedang menggalas pahala untuk kita, terima dan nasihati mereka secara adil."

Allah berfirman : dalam surah al-baqarah ayat 263
"Perkataan yang baik dan pemberian maaf lebih baik dari sedekah yang diiringi  dengan sesuatu yang menyakitkan(perasaan si penerima) . Allah maha kaya lagi maha penyantun.


Mudahnya mendapat pahala jika kita menjadikan semua orang sebagai sumber pahala kita. jom berlumba melakukan kebaikan.. berlumba means lari kan selalunya.. so, why not kita sambil dok lumba tu, kutip semua pahala yang kita boleh kutip.. kumpul semua pahala yang kita boleh kumpul..

Allah berfirman : surah al-baqarah ayat 148
" maka berlumba-lumbalah dalam melakukan kebaikan................"

Kita takkan rugi apa-apa. wallahua'lam.. untuk diri sendiri dan peringatan bersama.

STARHEARTYUSRA (S.H.Y.)

No comments:

Post a Comment