IsLAm AgAmA AnA

Tuesday, March 19, 2013

***MENUTUP AURAT MANIFESTASI AKIDAH MANTAP***

Assalamualaikum... ^_^

Cerita ini saya dapat daripada solusi edisi 41, jadi harap dapat dikongsikan dan sama2 dapat mengambil iktibar dan info-info penting dalam cerita ini.

Abdullah bin Ja'far bin al-miswar meriwayatkan kisah tentang sebuah perjuangan menjaga maruah dan surat wanita muslimah. Pada suatu hari , terdapat seorang perempuan Arab Muslimah pergi ke Pasar Bani Qainuqa' membawa baraang jualannya, lalu duduk dengan seorang tukang emas berbangsa yahudi.
Kemudian datang beberapa orang yahudi mengepung dengan tujuan mengganggu wanita tersebut.
     " Buka penutup mukamu," kata sekumpulan orang Yahudi tersebut. Wanita itu lantas mempertahankan maruahnya :"Tidak!'
      Si tukang emas yang berada berdekatan dengan wanita tersebut secara diam-diam memegang hujung kain wanita itu, lalu disimpulkan hingga ke bahagian belakang badannya ketika wanita Arab itu tidak menyedarinya. Apabila perempuan itu bangun , maka terdedahlah auratnya. Apa lagi, orang Yahudi ketawa terbahak-bahak. 
     " Ha...ha...ha... padan muka kamu!"
       Lantas wanita itu menjerit: "Tolong...tolong...!"
       Tiba-tiba datang seorang lelaki Muslim yang menyerbu tukang emas tersebut, lalau membunuhnya. Orang yahudi yang melihat kejadian tersebut segera bertindak balas dengan membunuh lelaki Muslim tersebut.
      Keluarga lelaki Muslim itu mula menjerit memanggil orang islam untuk bertemu orang Yahudi tersebut.  Maka berlakulah pergaduhan antara mereka dengan Bani Qainuqa'. 

sumber adalah daripada : Ibn Ishaq  melalui kitab  al-Sirah al-Nabawiyyah.



HIKMAH..
Apa yang ana dapat huraikan sedikit sebanyak daripada cerita di atas sebenarnya adalah mengutamakan tentang aspek menjaga aurat. Ya! MENJAGA AURAT.. Merujuk kepada cerita di atas, wanita Arab Muslimah tersebut adalah seorang wanita yang mengenakan jilbab atau lebih dikenali dengan tudung atas dasar "sukarela" ,ikhlas dari hatinya..Wahai sahabat-sahabat Yusra, cuba kalian pandang sekeliling anda.. Masih terdapat lagikah keadaan tersebut di Malaysia,di negara kita?? ada?? ya,Kalau ada sekalipun hanya dalam kapasiti nisbah 1:1000 .
Kalian pandang sekali lagi di persekitaran anda.Apakah yang berlaku kepada anak remaja kita,rakan-rakan sebaya kita dan adik-adik kita. Lihat apa yang fesyen sekarang telah menukarkan mereka.. Astaghfirullah, hilang konsep muslimah sebaik mengikuti fesyen.Fesyen yang semakin lama semakin menghilangkan sifat malu dalam diri muslimah.
Memang di Malaysia terdapat ramai ( umm,bolehlaaa) , wanita yang memakai tudung dan baju yang menutup badan tapi adakah masih boleh dikatakan menutup aurat dan memelihara maruah diri?? pakai tudung dengan berbonggol unta, baju yang jarang,nipis dan ketat ,serta kaki yang terdedah..Adakah dikatakan menutup aurat?
Memakai tudung tidak boleh disamakan dengan menutup aurat!
Menutup aurat wajib difahami secara syumul, kerana menutup aurat adalah manifestasi daripada kemantapan akidah yang sejahtera. Muslimah yang berprinsip tidak akan sekali-kali membiarkan dan mendedahkan dirinya supaya dilihat oleh orang bukan mahram. Muslimah yang menjaga kebersihan diri juga tidak akan terfikir untuk memakai baju yang ketat,terdedah,tudung yang kecil (menyebabkan terselak bila angin bertiup) dan mendedahkan kakinya,kerana menurut kajian, antara kebaikan menutup aurat dalam islam ialah dapat menjaga kebersihan diri.
Berdasarkan kisah di atas, tidak kira wanita muslim atau lelaki muslim berperanan penting menjaga aurat dan maruah.

TUTUP AURAT

+  niat ikhlas kerana Allah
+ pelaksanaan betul
 + natijah yang baik
+tidak meninggalkan ibadah asas

= SEDANG BERIBADAH 


ISLAM AGAMA BENAR,
UMATNYA UMAT PERTENGAHAN;
MUSLIM DAN MUSLIMAT HINDARI AN-NAR,
MEMELIHARA AURAT TAK KIRA ZAMAN.

STARHEARTYUSRA (S.H.Y.) 

No comments:

Post a Comment