IsLAm AgAmA AnA

Thursday, January 26, 2012

**wanita berkerjaya VS suri rumahtangga**

ASSALAMUALAIKUM...



Kalau dulu kecik-kecik orang tanya nak jadi apa bila besar,laju je jawab..nak jadi pensyarah,nak  jadi ustazah,nak jadi cikgu la..bervariasi jawapan...al-maklumlah,waktu tu zaman imaginasi tinggi,so macam-macam angan-angan..haha,yang x masok akal pon ada gak.."nak jadi raja",atau pun "nk kahwin ngn anak raja"..toing3,hahaha..minda kanak-kanak..                                                          

Tapi sekarang, sejak meningkat remaja ni (org kedah kata sjak koi bsaq ni) ,impian ataupun angan-angan masa kecik dulu sprt hilang ditiup angin..(waaah,ayat!!^^) bukan apa,sejak 2 tahun yang lalu,kalau orang tanya ana satu soalan ni, taktau la kenapa hati ana jadi ragu-ragu balik.nak tau soalan apa??haaaa,ni diaa...
"apa cita-cita Ainul ?", "nak keja apa besaq nanti?" dan macam-macam lagi lah yg seumpama dengannya..

YUSRA xtau nak jawab apa kadang-kadang tu sebab nak jadi surirumah ja...yusra xnak keja makan gaji, nak keja berbakti untuk keluarga sndiri ja..sebaaab bagi ana kerja surirumah ni merupakan kerja yang paaling mulia..
hurmm,nak tau tak?!ummi yusra pon seorang suri rumahtangga sebenarnya..tapi ummi ana surirumah yang paling hebat,yang paling best yang pernah ana ada..ummi memperuntukkan kehidupannya untuk suami(walid) dan kami,anak-anak ja..bermula daripada ummi bangun tidur sampai la ummi melelapkan mata (tidoq la tuu)
keja ummi bukan setakat nak kemas-kemas rumah tau,keja ummi banyyaakk sangat.ummi la ustazah ajar kitorang ngaji (budak2 lain pun ngaji gak),ummi la cikgu kami,gtau apa yang baik,apa yang x baik...macam2 yang ummi ajar kata anak-anak dia...TERIMA KASIH UMMI...ANAK-ANAK UMMI SEMUA SAYANG UMMI..KAKAK,AFIFI,AIN,ANIS,ALYA.N ATHNA SAID WE ALL LOVE U..
OK,tgk sini plak,dah abes yg kat atas tuu,ni sedikit soalan yg sahabat-sahabat ana ajukan kat ana n jawapan ana atas soalan tersebut..jom survey..


sahabat : kalau macam tu,kenapa nak continue study kt u?

yusra    : hurmm,salah ni u all memberi buah fikiran mcm tu!!sebab apa yang kita belajaq kat u x semestinya    hanya boleh diaplikasikan dalam kerja.Apa yang kita belajaq ni x kira la bidang apa pun boleh diaplikasikan dalam banyak cabang kehidupan dan ana memilih cabang kehidupan nak salurkan ilmu yg ana belajaq kt u dalam kehidupan berkeluarga..salahkah?ana sangat mencintai bidang agama,bidang yang mengajak manusia dalam mentauhidkan ALLAH dari segala aspek,bidang yang mengajak manusia beriman dengan ALLAH dan rasulnya tanpa ada rasa ragu-ragu..

sahabat : macamna yang dimaksudkan nak aplikasikan dalam kehidupan berkeluarga ?

yusra    : YA!! konsep aplikasikan dalam kehidupan berkeluarga,ana belajaq rajin-rajin,masuk universiti untuk dapat ilmu agama secukupnya sebelum nak teruskan kehidupan berkeluarga..kalau yang belum khitbah spt ana, peranan sbg anak,kakak,cucu,sepupu,sahabat,anak saudara tetap banyak..nahh,itulah modal nk berdakwah..keluarga lebih penting sebelum orang luar.tapi dari segi kerja sebagai surirumah,ilmu ni pun sangat penting dalam nak memastikan kelangsungan kehidupan dalam biah sholehah, mawaddah wa rahmah dan dalam membentuk keluarga sakinah.Rasulullah sendiri mengutamakan dakwah terhadap ahli keluarga baginsa sebelum meluaskan dakwah ke selururh umatnya..macam tu jugak la surirumah...surirumah bertanggungjawab memastikan kelancaran dalam rumahtangga malahan surirumah memegang peranan besar dalam mendidik anak-anak semenjak dari kecil sampai la besar.selalunya yang kita dengar tugas ibu jaga anak,dan didik anak manakala ayah tugasnya bekerja mencari nafkah..nahh,sebab tu la ibu perlu sentiasa dekat dengan anak untuk membantu dalam proses kehidupan dan tumbesaran anak-anak..mendidik mereka supaya terdidik dalam biah islamiah dan paling penting meluaskan skop pemikiran anak-anak tentang hukum ALLAH supaya x mudah tersalah langkah di kemudian hari...solat,puasa,jaga aurat,rukun iman,rukun islam n seumpamanya lah..

sahabat : dah kalau orang nampak surirumah ni selekeh,x makan gaji camna?

yusra    : hurmm,biarkanlah..tu pandangan manusia..lebih baik fikirkan pandangan ALLAH sebab ALLAH lebih tau di mana nak letakkan darjat seorang ibu,isteri yang mengabdikan diri untuk berperanan sepenuhnya dalam institusi rumahtangga..peranan surirumah bukan setakat sediakan makan,minum,pakaian,tidur, dan seumpamanya..kalau dalam penyediaan makanan,seorang surirumah sangaaat ambil berat tentang keberkatan basmalah dan kesihatan,akan dipilih makanan yang berkhasiat dan halal lagi baik,dari pakaian akan dirapi dengan dengan selawat untuk kebersihan dan redha ALLAH kepada si pemakai,untuk kemasan rumah akan dihias setiap penjuru rumah dengan zikrullah untuk  mawaddah wa rahmah..MASYAALLAH..hebat penangan surirumah..x makan gaji ngan manusia tapi makan gaji ngan ALLAH.maaf ana katakan tapi pandangan tersebut bagi ana pandangan yang sangat kolot bagi individu yang bergelar muslim.


sahabat : macamna faktor kehidupan luar perlu bekerja untuk kelangsungan hidup?

yusra    : okey,ana tak brcakap bahawa ana totally akan jadi surirumah.ummi ana pon memberi pandangan yang sama dengan ana.ni nak kongsi ngn muslimah kat luar sana tuu.bukanlah "saya surirumah,saya x bekerja..FULLSTOP." Kita tengok plak dari sudut kewangan keluarga..bagi ana,we should have our target..target yg bagimana??target bekerja..contohnya lepas graduate u,kerja tetap cari..ikutla bidang apa yang minat,tapi perlu meletakkan sasaran tempoh bekerja,maybe dalam 10 ke 15 tahun..lepas tu u can resign n be a housewife..kalau bagi muslimat yang sudah berkhitbah dan nak bantu zauj masing-masing (maybe masalah kewangan), u also can make a target using ur graduate sijil to have a work for 5 till 7 years maybe...tapi,insyaALLAH rezeki ALLAH bagi..



Ok,yang tu la sikit perkongsian...bukan apa,ana nak buka sikit mata manusia yang menyimpan pandangan negatif terhadap kerjaya suri rumahtangga..saidatina fatimah isteri saidina ali dan anak rasulullah juga adalh surirumahtangga..ALLAH ada menyediakan tempat istimewa untuk isteri yang berbakti untuk suaminya di jannatul firadaus nanti..just wait n see wahai muslimah-muslimah kesayangan ALLAH..^^





STARHEARTYUSRA (S.H.Y.)^^

3 comments:

  1. I have gone through your site information and it is the same opportunity that I was looking for. The facilities, the process that what you are offering are perfectly matched to my Expectation & very soon you will get Response from my side.

    Porsche 928 AC Compressor

    ReplyDelete
  2. bagus... suami yusra pon x payah risau banyak pasal Yusra... jadi suri rumah lebih terjamin keselamatannya daripada fitnah

    ReplyDelete
  3. aaminn, fawaz adli sama pndapat ngn saya

    ReplyDelete