IsLAm AgAmA AnA

Friday, June 7, 2013

*** MAAF DAN MEMAAFKAN...SUSAHKAN???!***

Bismillahirrahmanirrahim...

"Bila kau letih + hilang semangat , Allah tahu betapa dirimu telah mencuba sedaya upaya. Bila tugasan berpanjangan  + hatimu kedukaan, Allah telah mengira titisan air matamu. Bila kau rasa ketinggalan + masa meninggalkanmu, Allah setia di sisimu. Bila kau telah mencuba segalanya tapi tidak tahu tujuan, Allah ada jalan penyelesaian. Turn to ALLAH, He's never far away...Put ur trust in HIM, raise ur hand and pray...He'll hear you... ( Ainushafiah Abbas) 
.........................................................................................................................................................
((p/s: maafkan saya ya sahabat, saya tahu salah saya dan saya harap awak maafkan saya. saya takkan ulangi lagi kesalahan saya.  ))
..........................................................................................................................................................

Pernah tak kita minta maaf macam tu kepada kawan kita?? kepada ibu bapa kita?? kepada ahli keluarga kita yang lain?? kepada guru?? atau kepada individu islam mahupun individu bukan islam yang lain??
Kalau belum,silakan sahabat-sahabat..
Allah adalah MAHA PELEMBUT DAN MELEMBUTKAN, kita sebagai abduh perlu mendidik diri menjadi hamba MAHA MELEMBUTKAN  yang baik.

Sebuah perhubungan tidak akan tenang tanpa disulami kata "MAAF"!!!
Ada dua keadaan MAAF...
   1.  Orang yang meminta maaf
   2. orang yang memaafkan

Sama ada orang yang meminta maaf atau orang yang memaafkan , kedua-duanya mempunyai 3 ekspresi yang sama tapi berbeza unsur.
   1. Fizikal
   2. Rohani
   3. Emosi

Setiap manusia mempunyai 3ekspresi fizikal , rohani dan emosi,ketiga-tiganya sama. Apa yang dibezakan adalah tindakan kepada fizikal, rohani dan emosi tersebut. Sesuatu tindakan yang terhasil daripada fizikal ,rohani dan emosi kita adalah lambang dalaman diri kita.

Emosi yang gembira, senang hati,bahagia dan suka akan mencipta suatu perasaan dan tindakan yang harmoni,positif dan aktif untuk diri. Bukan hanya itu, kajian menunjukkan sel-sel gembira yang yang kita rasai dan tampilkan dari dalam diri kita turut akan menarik dan memberi kesan yang yang aktif dan positif kepada orang di sekeliling kita. (^_^)

Sebaliknya, emosi yang stress,sedih, dendam dan marah akan menghasilkan rangsangan yang negatif , lemah dan berpenyakit. Emosi yang lemah berpanjangan akan menarik orang di sekeliling kita turut lemah dan negatif .. Kajian telah telah dibuktikan dan dibandingkan dalam mencari perbezaan kandungan asid yang terdapat antara orang yang sedang marah dan orang yang sedang tenang. 

Hasil kajian membuktikan, kandungan asid dalam badan orang yang sedang marah adalah sangat tinggi dan tidak sesuai untuk individu terus dalam keadaan asid sebegitu. Hal ini akan mempercepatkan faktor individu mengalami serangan penyakit berbahaya. (*_*)

Jadi,ayuh bina diri semula...

JANGAN BIARKAN MATAHARI MENDAHULUI MENEMBUSI TABIR TIRAI RUMAH KAMU,TAPI KAMULAH SEHARUSNYA BANGUN DAN BUKA SELUAS-LUASNYA TIRAI RUMAH KAMU YANG MASIH TERTUTUP..IZINKAN CAHAYA MATAHARI MENAPAK DALAM RUMAH KAMU DENGAN KERELAAN KAMU SENDIRI,BUKAN DENGAN PAKSAAN..




Meminta maaf mungkin susah, tapi kalau itu yang boleh membuatkan hatimu lega + senang, why not?? akan? apa salahnya kita hulurkan tangan dan pohon kemaafan. Kalau nak difikirkan ego yang ada, rasanya confirm semua perhubungan takkan tenang dan sentiasa berhadapan dengan masalah. Sebab apa?? Sebab masing-masing keras dengan ego yang ada ..

Berhati-hati dengan ego sendiri!! EGO akan memakan diri sendiri sampai suatu saat nanti..
Bahkan ego adalah satu penyakit berbisa yang ada dalam diri setiap manusia, tapi harus dikawal sebaiknya...

Memberi maaf juga mungkin susah atas kesalahan yang dilakukan oleh individu terhadap kita, tapi tetap tidak mustahil. Kadang-kadang walaupun seseorang sudah menzahirkan kata maaf , tapi hatinya masih lambat melunasi maaf tersebut.
Wahai diri sendiri dan sahabat sekalian, gunalah konsep AR-RAHMAN DAN AR-RAHIM ALLAH, Allah sentiasa menerima taubat hambaNYA, Rasulullah sendiri berhadapan dengan kezaliman yang kita tak tahu betapa besar dirasai dan dihadapi baginda dalam menjalankan tugas dakwahnya. Dicaci,dihina,dikeji, fizikal baginda disakiti tanpa belas kasihan , tapi maaf masih dimulut,di percakapan dan perbuatan baginda. Sifat kelembutan yang ada pada Rasulullah juga adalah disebabkan AR-RAHMAN DAN AR-RAHIM ALLAH.

YA??? (^_^)
Banyak cakap sangat la pulak kan??
 Ada sesuatu terjadi di sekeliling Yusra . Jadi sebagai muslimah yang rasakan "MAAF" adalah senjata utama dan aset sesuatu perhubungan yang selesa dan positif , jadi saya rasa amat penting dan perlu untuk tajuk ini dibuka semula .. (^_^)

Hidup kita tak selalunya di atas.Kadang kita perlu berada di bawah untuk tahu apa nilai hidup yang ada di bawah tersebut, supaya bila kita kembali berada di atas, kita tahu apa yang perlu dilakukan andai kejadian yang sama dilalui...

PENGALAMAN MEMATANGKAN!!BENAR?? (^_^)

 ***Apa2 sila sampaikan di ruangan komen saya,***

 STARHEARTYUSRA (S.H.Y.)
                                               


No comments:

Post a Comment